divendres, 16 de desembre del 2011

No "busqueu informació sobre...", mai més!

Tot seguint a distància el congrés d'Escuelas Católicas (#ec11), em va semblar significativa una piulada d'Irene Arrimadas (@iarrimadas) que deia "Para motivar es fundamental la implicación de los alumnos en el proceso. Menos clases magistrales y más trabajo por proyectos"

És veritat que ara per ara, sembla que en el mercat de metodologies educatives, les accions de "Projectex" cotitzarien clarament a l'alça mentre que per les de "MagistroClass" ningú no donaria un euro. Però potser el problema rau, com tantes altres vegades, en el significat que donem a les paraules, convertint alguns conceptes en valors absoluts que no admeten discussió. Potser per això no em vaig poder estar de respondre a la piulada anterior amb una meva (probablement no prou educada), que deia: "Pero no olvidemos que también hay clases magistrales que implican mucho a los alumnos y proyectos que son un churro".


Vull insistir en això: de la mateixa manera que no podem anomenar "classe magistral" el que fa un professor que s'asseu a la seva taula i llegeix -i a més, malament- el llibre de text, i ja està, tampoc no podem anomenar "projecte" el que fa un professor que pretén que els alumnes elaborin un text, presentació, mural -diguem-li "producte", que queda molt "cool"-... partint d'unes indicacions inexistents o vagues i/o mal formulades. 

La cristal.lització, el súmmum, l'epítom d'aquesta manera de fer és l'expressió "Busqueu informació sobre..." (i després de "sobre" podeu posar-hi el que vulgueu, de Mesopotàmia a la robòtica passant pel Quixot). Un "busqueu" que no diu ni què, ni quan, ni com, ni on (bé, "on" sí, a casa dels alumnes, que representa que és un centre de recursos pedagògics i els pares no ho sabíem) ni, sobretot, per què. Quan es llença un d'aquests "busqueu informació sobre..." així, sense més, s'haurien d'obrir unes comportes sota el profe en qüestió, que hauria de caure (amb un apropiat "Aaaaaaaaaah!) en un pou de fondària tan indeterminada com les seves indicacions. I si a sobre, el mateix professor defensa el seu "mètode" pretenent que es tracta de fer que els alumnes "s'impliquin i s'interessin en la matèria" i que així "construeixen el seu aprenentatge", llavors al fons del pou hi hauria d'haver piranyes, cocodrils, taurons o qualsevol altre bèstia mutant amb moltes dents que li mossegués una mica els higadillos!

Jo he assistit a magnífiques classes magistrals d'aquelles en què el professor, que en sabia "magis" que jo, alumne, i per això era el "magister", aconseguia captar absolutament la nostra atenció, i ens implicava plenament en el pensament d'aquell filòsof, en la resolució d'aquella equació, en l'anàlisi d'aquella peça de música, en la interpretació d'aquell fragment bíblic, en la composició d'aquell mineral... Eren extraordinàries classes magistrals d'extraordinaris grans mestres de paraules sàvies, o de mestres normalets que es preparaven molt bé les seves classes, i les vivien i les feien viure, alguns d'ells gesticulant per l'aula i d'altres, sí, asseguts a la seva taula, però compartint intensament a través de la seva veu i la seva mirada el seu saber amb nosaltres, i fent-nos nèixer el desig de saber més, d'anar més enllà... de projectar!

No ens confonguem, crec que els projectes són el que s'assembla més a la realitat. A la nostra vida estem fent constantment projectes interdisciplinars, i crec que quan a l'escola acostem els alumnes a aquesta manera de fer els fem créixer. Però que siguin projectes de debò i no -perdoneu-me- una simplificació cutre, una pobra caricatura que justifiqui que el nostre amic profe -salvat miraculosament del pou- pugui dir "Fixa't, jo aquí proposant coses noves i la meitat no han portat res... Si és que no hi ha qui els motivi..!"

En definitiva, i parafrasejant la piulada que ha motivat aquest cúmul d'exabruptes (potser hauria de titular el blog "Cómo No Ganar Amigos"), penso que "para motivar es fundamental la implicación de los MAESTROS en el proceso, ya sea una clase magistral o un magnífico proyecto." 

Bé, i si torneu a demanar als alumnes "busqueu informació sobre...", allà vosaltres: doneu instruccions clares... o assegureu-vos que no esteu sobre una trampilla! 

2 comentaris:

  1. He sentit la veu del Sr Tardà amb allò de "PERDONEU PERÒ ALGÚ HO HAVIA DE DIR!!"
    Caram no sé si perdràs amics però segur que guanyaràs aquells que pensem que per fi algú diu coses clares i coherents sobre algunes de les coll....ades dels nostres estils educatius!!!

    Gràcies i endavant

    Anna F.

    ResponElimina
  2. Que els alumnes treballin per projectes no vol dir que el mestre fuig de classe. El mestre és font d'informació,o canal d'accés o informador privilegiat... i pot intervenir en qualsevol moment del projecte fent una classe magistral sobre un aspecte o apartat del projecte que consideri oportuna, o sobre allò que els alumnes li hagin demanat.
    En defensa dels projectes com a metodologia d'accés als continguts, sempre que els "magister" no abandonin l'alumnat!

    ResponElimina