divendres, 31 de juliol del 2015

Viatjar amb els fills: de l'infern al paradís!

Pots viatjar a un paradís, però haver de fer un desplaçament infernal. Els motius poden ser molt variats: nens molt petits, nois molt grans, germans d'edats molt diferents, germans amb poca diferència d'edat, mitjà de transport que no conduïm nosaltres amb regles i condicionants aliens, mitjà de transport propi que conduïm nosaltres havent de controlar també els nens... La veritat és que viatjar en família sempre pot resultar complicat, així que seria molt interessant que no ho "sobrecompliquéssim" nosaltres mateixos. 

Si una reunió està condemnada al fracàs quan no es tenen clars els objectius que es pretenen, un desplaçament en família també està abocat al desastre si no s'ha fet una planificació acurada per abans del viatge i per al viatge en sí. 

Per abans del viatge:
Per començar, els fills haurien de tenir l'oportunitat de participar en l'elecció de la destinació -si més no, donant la seva opinió-, i haurien de disposar d'informació adequada a la seva edat (potser ells mateixos podran buscar-la). Convé que manifestin els seus desitjos d'activitats (aquella visita, aquella excursió, aquell parc, aquell itinerari...) i que, en la mida de les seves possibilitats, col.laborin en la preparació més concreta (mapes, material, intendència...).

Per al viatge: 
Com més llarg sigui el desplaçament, més planificació caldrà: 

  • En cotxe, el dvd és una opció, però pot ser molt interessant haver marcat punts d'interès del paisatge que es poden anar mirant. 
  • Preveieu un petit contenidor de plàstic amb quaderns, llapis, paper, tisores... al qual puguin accedir amb facilitat per entretenir-se. 
  • Compteu també amb l'opció -cada cop més variada- de jocs nous i de sempre que en la seva versió magnètica es poden jugar en cotxe i arreu. 
  • Establiu -amb esperit de consens- unes normes per a la música en el vehicle: sí, tothom pot anar "connectat" amb els seus auriculars, però també pot ser més bonic preparar un conjunt de cançons variades (fins i tot amb les lletres de les cançons impreses en un quadern per poder-les seguir) segons els gustos de cada membre de la família, i estar oberts així al descobriment de noves músiques i a la convivència familiar... 

Estic segur que encara se us acudiran moltes més possibilitats! 

Si tothom participa en la preparació, hi ha més garanties d'èxit: penseu que fins i tot el poble hebreu va fer preparatius per a l'Èxode, i ells anaven amb molta pressa, escapaven del Faraó... i no marxaven pas de vacances!

dijous, 23 de juliol del 2015

Avi, quan eres petit, tu..?

Avis, segur que us sona aquesta imatge. És una imatge entranyable, màgica i real: esteu asseguts amb un nét assegut a la falda. I us diu: "Àvia, quan eres petita, tu..." i a continuació fa una pregunta: "...a què jugaves?", o bé "...anaves a escola?", o bé "...hi havia Internet?" (això sí, segons les respostes, és possible que us acabin preguntant si, quan éreu petits, era molt difícil caçar dinosaures!)

Les preguntes dels vostres néts us parlen del seu coneixement del món, i les vostres respostes els transporten al passat, els fan viure la història i estrenyen els llaços d'estimació entre vosaltres. Els vostres records són molt importants, perquè no són contes, no són llegendes... són aventures reals viscudes per vosaltres, els seus avis. I quan els expliqueu als vostres néts, deixen de ser records en blanc i negre, i passen a ser relats en 3D! 

A l'eucaristia, quan llegim les lectures, en sentir la del Nou Testament i l'Evangeli, ens adonem que la de l'Antic Testament, que hem escoltat primer, és la que "avança" el sentit de les altres, és la que prefigura, és la que marca la tradició. Doncs bé, totes les vostres experiències són "l'Antic Testament" de la família, perquè "expliquen" com sou, i donen sentit als valors propis de la vostra família: potser l'esforç, potser l'estudi, potser el treball, potser el servei, potser el país, potser la cultura popular, potser la dedicació política, potser l'art, potser...

Aprofiteu aquests dies d'estiu per donar resposta a la curiositat dels vostres néts: volen saber com vivíeu, a què jugàveu, com us entreteníeu, quines malifetes fèieu, quins van ser els vostres triomfs... Escoltaran fascinats tant si els expliqueu la vostra feina a la cadena de muntatge o cosint vestits com si vau ser pilots de cotxes de carreres o membres d'una associació de submarinistes... 

Feu que les vostres vivències -fins i tot les difícils- estiguin il.luminades per l'esperança i l'optimisme: al cap i a la fi heu viscut una vida plena i les esteu explicant als vostres néts, que són promesa de futur. Sigueu per a ells Antic Testament, perquè ells siguin continuadors de la tradició quan siguin els seus néts que els preguntin: "Avi, quan eres petit, tu..?"

Els avis saben jugar... des de fa molt temps!

Els anuncis han fet molt de mal..! El primer va ser aquell d'una entitat financera en què uns pares no podien comptar amb els avis perquè cuidessin dels nens, perquè, tal com deia el pare amb to ressentit: "Els avis estan ocupats... molt ocupats!". Des de llavors, als publicistes el tema se'ls ha anat de les mans, mostrant un món d'avis hiperactius que juguen a futbol, fan carreres de llepar galetes, i són... "guais" (que és una expressió que, us ho aviso, els vostres néts ja no diuen). Si heu de fer cas de la publicitat, avis i àvies, esteu apanyats, així que recordeu: allò és fictici!

Fictici, però influeix: fa uns dies sentia a la ràdio una àvia que demanava ajuda perquè tindrien el nét -d'uns 7 anys- amb ells, i volien informació sobre alguna casa de colònies on fessin activitats, per hostatjar-s'hi els tres perquè, "si no, amb nosaltres s'avorrirà".

A veure, és lloable que els avis es preocupin pensant en activitats per als néts, però caldria revisar aquest "esperit de derrota", a banda que avorrir-se de tant en tant no té res de dolent... És més, l'avorriment ha de formar part d'unes vacances d'estiu com cal!

Avis i àvies, tingueu l'edat que tingueu, heu jugat molt a la vostra vida, i teniu molt per jugar amb els vostres néts. Les joguines que teniu a casa (aquelles amb què jugaven el pare o la mare de les criatures quan eren petits) són molt especials, perquè són de la prestigiosa marca "A-casa-dels-avis", i només s'hi juga quan venen a casa vostra.

"Sí, però és que jo estic gran, no puc córrer, i llavors ells, pobrets..." Mireu, la meva besàvia gallega caminava amb dificultat, ajudant-se amb una crossa, i era molt, molt sorda, però mai vaig pensar en jugar a futbol amb ella: en canvi, em va ensenyar a jugar a la brisca, i creieu-me que es va passar hores i hores jugant amb el seu besnét català!

Així doncs, no patiu pel que no podeu fer, perquè això els vostres néts ni ho veuen, ni els importa: sempre sereu els seus avis, els seus avis savis i poderosos (amb poders de Perspicàcia, Paciència i Perseverança), els avis que tenen joguines tan especials a casa, i que saben jugar a tantes coses... "guais"!

Avis i hàbits: mimar no és consentir!

Sempre s'ha dit que els avis estan per mimar els néts... Doncs sí, però no. Avis, és normal (i bo!) que quan estan amb vosaltres, els néts gaudeixin del vostre amor absolutament incondicional, i, per tant, que us faci gràcia tot el que facin els vostres néts, i que no us pogueu "resistir" a dur-los aquell berenar especial, o comprar-los aquells cromos, o a passar-los -gairebé clandestinament- aquelles xuxes.

Però, compte! Perquè això es pot fer, sobretot, quan estan amb vosaltres de tant en tant, és a dir, que el temps que passen amb vosaltres és un temps "extraordinari" en tots els sentits de la paraula: extra-ordinari perquè no passa cada dia, i extraordinari perquè quan us ajunteu amb els vostres néts sempre feu coses que els agraden i que són molt xules!

Ara bé, si per vacances heu de passar més temps amb els vostres néts, abans de fer alguna d'aquelles coses extraordinàries (sí, aquelles coses que sabeu que als pares de la criatura no els agrada gaire), feu-vos aquesta pregunta: "em puc permetre fer això cada dia?"

  • Us ho podeu permetre... econòmicament? (no és el mateix comprar una pasta per berenar un dia que si preteneu que esmorzin croissants cada dia, ni comprar un sobre de cromos que haver de completar l'àlbum!). 
  • Us ho podeu permetre... físicament? (no és el mateix carregar la néta en braços alguna vegada que haver-la de dur tot el dia a coll-i-bé). 
  • Us ho podeu permetre... educativament? (no és el mateix "passar-li" que no es raspatlli les dents una nit que es queda a casa vostra que si s'ha de quedar quinze dies).

Això no vol dir que casa dels avis deixi de ser el lloc meravellós amb normes pròpies (les vostres, que per això és casa vostra), però sí que feu servir els vostres superpoders de Perspicàcia, Paciència i Perseverança i sigueu avis amb (bons) hàbits, per transmetre'ls als vostres néts quan mengin, quan dormin, quan vagin pel carrer i al camp, i quan es relacionin amb els altres. 

Si ho feu així, no us preocupeu, que els podreu mimar mooolt!

dimecres, 22 de juliol del 2015

Avis al poder!

Tant li fa si sou "avis d'estiu" o "avis de cada dia", espero que tingueu els vostres néts amb vosaltres tan sovint com vulgueu però que pugueu gaudir de la felicitat de ser "avis extraordinaris" (és a dir, que no us hagueu d'ocupar sempre del que és quotidià, "ordinari", i que hauria de correspondre als pares). 

En qualsevol cas, pot passar que a l'estiu, molt especialment al juliol, us correspongui ser avis amb una intensitat i freqüència més elevada, ja sigui per tradició (viviu a fora i casa vostra és més fresqueta) o per necessitat (segur que sou més econòmics que un casal!).

Com encareu aquest mes amb els néts? Estic segur que us fa il.lusió, però també pot passar -és compatible- que us faci una mica de mandra, o fins i tot una mica de por: "què farem amb ells?" "s'avorriran, tants dies amb nosaltres!" "mira que si no volen menjar..!"

Doncs bé, us he de dir que no heu de patir, perquè els avis, tots, teniu Poders! Sí, sí, fabulosos Poders que us fan ser Els Millors Avis del Món! Quins són aquests Poders? Perspicàcia, Paciència i Perseverança. Una triple P molt potent! 
  • Perspicàcia que us permet conèixer els vostres néts i saber de quin peu calça cadascun (i estimar-los a tots tal com són)

  • Paciència que us permet escoltar-los i participar del seu entusiasme en el joc i en la vida, i també dels seus neguits i preocupacions (Paciència que s'oposa a la Pressa i la Precipitació que de vegades són massa presents en el seu quotidià!)

  • Perseverança que fa que els néts facin amb vosaltres activitats i desenvolupin hàbits que potser amb els pares no poden o no volen fer ni desenvolupar, perquè vosaltres sou al costat dels vostres néts... i als avis no se'ls pot dir que no!

Sentiu-vos segurs, doncs, i viviu amb joia aquest temps d'estiu amb els vostres néts!

dimarts, 31 de març del 2015

L'escola salva vides!



Hi ha una tira de la Mafalda que s'acaba amb ella com si estigués cantant i afirmant: "Se acaba de irradiar la canción de protesta: "Los buenos empezamos a cansarnos". Doncs a risc de semblar vés-a-saber-què, us he de dir que em passa una mica això en relació amb l'escola. Darrerament tothom s'hi atreveix: "l'escola mata el talent", "l'escola assassina la creativitat"... Però què és l'escola, un psycho-killer? Va, home, va, ja n'hi ha prou! Ja n'hi ha prou, perquè, en realitat...

...l'escola salva vides!

Ho ha fet durant molts anys. Ja ho deien els alumnes del capellà Lorenzo Milani, a l'escola de Barbiana, quan els preguntaven com és que feien tants quilòmetres des de casa seva fins a l'escola, amb pluja, neu, sol, vent... Ells responien: "L'escola sempre serà millor que la merda." Doncs això, i molt més.

Un noi de família molt pobra, sense llibres a casa, esdevé un extraordinari escriptor, premi Nobel de Literatura. Ell mateix ho agraeix al seu mestre en una emotiva carta. El noi era Albert Camus (ens ho va descobrir Gregorio Luri en un magnífic article).

Un noi que dibuixa francament molt bé viu acomplexat el seu daltonisme, que no li deixa distingir verd i vermell. Un mestre l'ajuda a associar els grisos que sí veu amb els colors que no veu. Un món de color s'obre al noi, que acabarà guanyant-se la vida -i molt bé!- amb els seus dibuixos. El noi era Albert Uderzo, un dels pares de l'Astèrix.

Un noi... Una noia... Aquell nen... Aquella nena... Segur que us venen al cap noms i cares de casos d'èxit potser no tan llampants, però igualment importants i significatius. Noms i cares d'alumnes de la vostra escola, de la vostra família... o potser vosaltres mateixos!

Però, curiosament, tot sovint són els mestres mateixos que es llencen a una orgia d'autodestrucció amb entusiasme digne de millor causa. Tuits, articles, entrades i comentaris destrossen l'activitat escolar i abracen amb fe infinita la novetat pedagògica de torn, que ha vingut a arrasar amb tot l'anterior que, esclar, esbudellava, matava i assassinava qualsevol espurna educativa que pogués sorgir.

Em recorda un dels treballs d'Hèrcules menys coneguts, les eugues del rei Diòmedes, aquelles eugues a qui el rei havia acostumat a menjar carn humana, tot sovint la dels pobres visitants del rei. Em fa l'efecte que amb molta freqüència entre el col.lectiu de mestres triomfa aquest tipus d'avaluació caníbal -"hem de revisar què ha anat malament"- i els educadors s'hi posen, com lemmings suicides precipitant-se pel penya-segat al crit de "estem obsolets, estem obsolets!".

Això no està bé, perquè l'escola salva vides. I els i les mestres responsables de salvar tantes vides no han estat, sovint, grans innovadors, però sí grans mestres, complidors d'allò que deia Theodor Roosevelt: "Fes el que puguis, amb el que tinguis, allà on siguis". Sentim parlar -darrerament, molt- de "posar l'alumne en el centre de l'educació". I tant que sí! Però això no ho garanteix una determinada metodologia: això és el que ha fet sempre un bon mestre, una bona mestra, grans mestres.

Crec que és un error fer d'una innovació, o de qualsevol metodologia -innovadora o no- un valor absolut. És un error, perquè no hi ha cap metodologia que pugui arribar a tot l'alumnat. Ni l'atenció a la diversitat pot atendre tota la diversitat!

Sí, cal evitar el conformisme, però la innovació no ho és tot. 
Sí, tota la comunitat educativa s'hi ha d'implicar, però la participació no ho és tot. 
Sí, l'alegria és imprescindible, però la diversió no ho és tot.
Sí, l'estudi no té per què ser fàcil, però el sacrifici no ho és tot.
Sí, de vegades es pateix per assolir un objectius, però el dolor no ho és tot.
Sí, hi ha moltes dinàmiques lúdiques que ajuden, però el joc no ho és tot.
Sí, forma part de les nostres vides i és eina i més que eina, però la tecnologia no ho és tot.

Heu vist aquelles imatges dels granets de sorra al microscopi, tots tan diferents? Segur que tots passarien pels forats del sedàs més fi, però si agaféssim un grapat de sorra a la mà, fins i tot sense microscopi, els podríem anar separant: aquest més brillant, aquell més rodonet, aquell vermellós... Crec que qualsevol metodologia no deixa de ser un sedàs, i que el mestre, en canvi, és capaç de distingir molt bé cada alumne, i ajudar-lo des del seu testimoniatge personal... i des de la impartició emocionada, entusiasta i engrescadora, de la seva assignatura. Per a alguns alumnes, això significarà salvar la seva vida.

Us heu fixat que he escrit tres adjectius amb "e"? No és casual, perquè us vull proposar la meva "formula educativa", la de la imatge inicial d'aquest article: "E elevat a e". E d'Educació, d'Educador, d'Educand, elevat a la potència e, que és la d'eficàcia, eficiència, exigència, estudiesforç, entusiasme, emoció, esperit... i estimació. Sense estimació pels nostres alumnes no podrem posar-los límits, posar-los en el camí de la superació personal, posar-los... en el centre, sí, però precisament per "descentrar-los" i que posin els seus talents al servei dels altres, perquè salvin la seva vida i la de qualsevol que els necessiti.

Ho torno a dir: l'escola salva vides! 

Els més "veteranus" (bé, potser no tant) recordareu aquella sèrie de "Los vigilantes de la playa" (no sé si esteu somrient pel record de la sèrie o perquè no us podeu creure que estigui a punt de fer la comparació). Doncs sí, amics educadors, no us calen cossos esculturals cenyits en apretats banyadors vermells: igualment sou salvavides que recorreu les platges de l'escola atents a tot i a tothom, que aneu cap a la torre de vigilància caminant cap enrere perquè no us passi ningú per alt, i que interveniu una i altra vegada amb paciència i dedicació, amb la metodologia que sigui, per educar tots i cadascun dels vostres alumnes.

Així que, ja ho sabeu, aneu cap a la propera classe agafant la carpeta com si fos el flotador i corrent a càmera lenta. I que no us acomplexin somriures escèptics ni profecies apocalíptiques, perquè 
vosaltres sou mestres de l'escola que salva vides!



dimarts, 16 de desembre del 2014

Aspirem a ser àngels!


Hi ha matins que et lleves... i ja veus que la cosa no anirà bé: el dia és gris, fas tard, tothom és desagradable i el món sembla esquifit, rutinari i perillós. Dies d'aquells que fan bo allò de Sartre de "L'enfer, c'est les autres"

Però llavors, algú et diu "Ei, t'has aprimat, oi?", o "Quina enveja, els esquemes que fas a la pissarra!", o "Et queda molt bé, aquest pentinat", o "Aquell pastís que vas portar l'altre dia estava boníssim!", o "Ahir vam estar molt a gust, casa teva és molt acollidora"... i el dia canvia: surt el sol, el temps s'atura, la vida és meravellosa i tot s'omple de color i alegria.

Aquest dia has tingut molta sort: has ensopegat amb un àngel! No cal que li busquis la túnica, ni les ales, perquè un àngel és algú que Déu t'envia per encendre una llum quan tot és fosc en la teva vida. Tant li fa les certeses o els dubtes que puguis tenir: Déu t'estima igualment, i sempre. I sobretot, quan estàs més fotut. I llavors t'envia un àngel!

Però és que, a més, tots podem aspirar a ser àngels per als altres. Perquè tots podem ser portadors de llum, i tots podem dir paraules boniques i bones. Potser sí que, aparentment, té més atractiu la crítica salvatge, la queixa amargada, l'estirabot rabiós, la foscor ambigüa... però, què voleu, jo crec en allò que deia Sant Joan XXIII: "Mai cap mena de pessimisme ha donat bons fruits".

Potser us costa imaginar què podeu fer, què pot ser lluminós, bonic i bo, però segur que sí que podeu identificar aquells gestos i mirades que més aviat porten foscor, i les paraules dures i desagradables que desanimen, irriten i creen malestar. Doncs feu tot el contrari!

Així doncs, us animo a què ens fem un ferm propòsit: siguem àngels, il.luminem amb el nostre somriure, comuniquem missatges positius, i diguem-los amb alegria. No em direu que no és un propòsit d'any nou, com a mínim, més original que el del gimnàs o l'anglès. I a més, us asseguro que si el poseu en pràctica us sentireu en forma com si us haguéssiu matat a pilates, i que us entendrà tothom com si fóssiu políglotes!

Aspirem a ser àngels amb tothom i arreu: amb la nostra família, amb els veïns, a la feina, amb els amics... Aspirem a ser portadors de llum i de paraules boniques i bones... aquest any i per molts anys!